Prvo izdanje dizko konferencije, koje je u petak, 24.10.2025. godine okupilo više od 150 sudionika iz cijele regije, Mostar je pretvorilo u središte regionalne dizajn scene, okupljajući vodeće stručnjake i mlade talente koji su kroz niz predavanja, panela i radionica pokazali kako dizajn može biti mnogo više od onoga što promatrač vidi očima – može biti alat za povezivanje, razmišljanje i društvenu promjenu.
Konferencija je otvorena pozdravnim govorom Emila Balavca, ministra trgovine, turizma i zaštite okoliša HNŽ-a, koji je istaknuo važnost ovakvih događaja za Mostar i cijelu regiju.
„Dizajn nije samo estetika, on je strateška snaga koja naše brendove, našu proizvodnju i našu destinaciju pozicionira na svjetskoj sceni. dizko konferencija je ključni trenutak za Mostar i Bosnu i Hercegovinu, mjesto gdje se susreću dokazani lideri i nove nade kako bi zajedno definirali budućnost kreativnosti i ekonomskog rasta.“, rekao je ministar Balavac novinarima prije početka konferencije.
Dizajn kao priča o ljudima, idejama i utjecaju
Program je započeo keynote predavanjem Slavimira Stojanovića Futra čiji je nastup oduševio prisutne. On je na duhovit i iskren način ispričao svoj kreativni put, govoreći o svojim počecima, kasnijem traženju inspiracije i umjetnosti u različitim formama.
„U vremenu sistemskih odgovora i upitnog smisla, jedina stvarna vrednost leži u onom jedinstvenom ‘zrnu lucidnosti’ koje svako nosi u sebi. Naš zadatak je pronaći ga, negovati i dati mu prostor da zasja – upravo u kreativnom ‘melting potu’ naše regije, gde različitost nije slabost, već naša najveća snaga.“, istaknuo je Futro u razgovoru s novinarima prije početka konferencije.
Nakon njega uslijedila je panel diskusija o suživotu dizajna i umjetne inteligencije. U razgovoru s moderatorom Borisom Čerkučem, Goran Čuljak, Goran Šimić i Sanjin Halilović, otvorili su pitanja ne samo o budućnosti dizajna, nego i o tome kako će tehnologija utjecati na sve sfere života i poslovanja.
Nakon panel diskusije, Mirel Hadžijusufović prisutnima je predstavio proces nastajanja vizualnog identiteta. Kroz konkretan primjer neodobrenog rješenja ukazao je na mali postotak uspješno implementiranih dizajnerskih rješenja.
Mladi dizajneri s porukom
Posebnu pažnju privukla je panel diskusija tijekom koje su Karla Ćosić, Sandro Jovanović, Amar Rahić i Boris Pehar, bh. mladi dizajneri, u razgovoru s moderatorom Sandrom Drinovcem svojim iskustvima i energijom pokazali da nova generacija donosi svježinu i hrabrost. Govorili su o svojim počecima i kasnijim dostignućima, ali i o tome kako dizajn može biti alat za poticanje društvenih promjena i izražavanje stavova.
Publiku je zatim osvojio Omer Halilhodžić, renomirani dizajner automobila, koji je u opuštenom izlaganju otkrio kako izgleda proces stvaranja dizajna nekih od najpoznatijih svjetskih modela – od prvih crteža do serijske proizvodnje.
„Nakon tri desetljeća rada u vodećim svjetskim automobilskim kompanijama poput Ferrarija, Mercedesa, Škode i Volkswagena, sretan sam što sam na prvoj dizko konferenciji u mom rodnom Mostaru. Želim podijeliti svoje iskustvo i pokazati mladim generacijama da digitalizacija danas briše granice, a da upravo naša jedinstvena hercegovačka perspektiva može biti ključna prednost na svjetskoj sceni. Potencijal ovdje je ogroman i moramo ga osloboditi.”, ranije je rekao novinarima Halilhodžić.
Nakon pauze za ručak, Maja Stojanović je predstavila svoju knjigu i govorila o moći ilustracije u promociji regije na zanimljiv i autentičan način, nakon čega je tim poduzeća Alma Ras predstavio poziv za sudjelovanje u programu Industry Day. Nakon njih, Boris Čerkuč i Enis Čišić su, kroz razgovor o ilustraciji i stripu, otvorili temu različitih oblika dizajna i važnosti umjetnosti u društvu.
Završnu riječ na konferenciji imao je Davor Bruketa koji je svojim iznimno inspirativnim predavanjem pokazao kako dizajn može prelaziti granice tržišta i postati nositelj ideje, identiteta i inovacije. Kroz primjere iz prakse demonstrirao je snagu kreativnosti u stvaranju projekata koji nadilaze očekivanja i pomiču granice struke.
“Dizko Mostaru i BiH daje praktičnu vrijednost. Na jednom mjestu spaja kreativce i biznis, otvara prilike, podiže standarde i skraćuje put od ideje do izvedbe. Grad se ne predstavlja samo kroz povijest, nego kroz kvalitetu rada danas. Domaći autori dobivaju pozornicu, povratnu informaciju i kontakte koji vode do projekata. Manje velikih riječi, više konkretnih suradnji.
Dizajn nije dekor, nego pogon. U turizmu pretvara pogled u doživljaj, doživljaj u priču, a priču u preporuku koja produžuje boravak i diže potrošnju. U gospodarstvu daje razlikovnost i cjenovnu snagu, skraćuje put od ideje do tržišta, otvara izvoz i privlači investicije. Kad destinacija ima dosljedan vizualni jezik, pametnu signalizaciju, suvenir s karakterom i digitalne dodirne točke, raste povjerenje i percepcija kvalitete. Dizko je istovremeno tržište i škola, na jednom mjestu cirkuliraju relevantni caseovi, alati i kontakti, pa se znanje brzo multiplicira.” naveo je za kraj dizko konferencije Bruketa.
Mostar kao nova točka susreta kreativaca
Prvi dan dizko konferencije završen je u Pozorišnoj kafani gdje su se govornici i sudionici družili u opuštenoj atmosferi stvarajući nove kontakte i suradnje. Druženje se nastavilo i u subotu, 25.10.2025. godine kada su sudionici, kroz razgledavanje Mostara i kušanje hercegovačkih vina, upoznali i umjetničku, kulturnu i enološku stranu grada i Hercegovine. Sudionici su istaknuli važnost ovakvih okupljanja za pokretanje dijaloga o dizajnu i stvaranje novih suradnji.
dizko konferencija, koju je udruga The Digital Hive Association organizirala u suradnji s marketinškom agencijom Simbol, održala se uz podršku Vlade Federacije BiH kroz projekt Dizko podržan sredstvima Federalnog ministarstva kulture i sporta, Ministarstva trgovine, turizma i zaštite okoliša HNŽ, Turističke zajednice Grada Mostara te poduzeća Sportradar, Xsoft, Hercegovina auto, Violeta, Alma Ras, AD plus, Croatia osiguranje i Crem Caffe Sušac. Medijski pokrovitelji konferencije su Bljesak.info i Nezavisne novine.




















